توضیح نمونه سوال امتحانی تفکر و سواد رسانه ای دهم ریاضی نوبت دوم
در این مطلب برای شما دانش آموزان عزیز، نمونه سوال امتحانی تفکر و سواد رسانه ای دهم ریاضی نوبت دوم به همراه پاسخ تشریحی آماده شده است که در ادامه می توانید دانلود کنید. نمونه سوال امتحانی تفکر و سواد رسانه ای دهم ریاضی نوبت دوم ویژه امتحانات خرداد می باشد.
برخی از سوالات مطرح شده در این امتحان به شرح زیر می باشد:
تفاوت رسانه های یک سویه و دو سویه در چیست؟
کارکرد تلفن همراه در اروپا و آسیا شرقی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
شیطان چه شیوه هایی برای وسوسه مخاطب های خود دارد؟ (توضیح دهید)
اخبار و اطلاعات زرد چگونه اند؟
یکی از راههای اثرگذاری رسانه ها چیست؟
پدیده سرریز اطلاعات را تعریف کنید.
اعتیاد رسانه ای چیست؟
پاسخ سوالات
رسانه های یکسویه یک فرستنده پیام (تولید کننده) و یک گیرنده پیام (مصرف کننده) وجود دارد. اما رسانه های دو سویه (تعاملی )مفهوم خطی فرستنده - گیرنده به مفهوم دایره ای و پیچیده تبدیل شده است
تلفن همراه در اروپا، ادامه تلفن محسوب می شود اما در شرق آسیا به ابزاری برای شبکه سازی اجتماعی تبدیل شده است. این نشان میدهد که فرهنگ فردگرایی اروپایی و فرهنگ جمع گرای شرق آسیا تا چه میزان توانسته بر کارکردهای تلفن همراه تاثیر بگذارد
الف) استکبار (خود را بزرگتر از آنچه واقعیت دارد، جلوه دادن) ب) تزئین (زیبا جلوه دادن زشتی ها )3-
این گونه اخبار برخلاف ظاهر فریبنده و جذابشان، محتوایی سطحی و توخالی دارند و علی رغم سرگرم کنندگی و جالب بودن، ارزش چندانی ندارند و اطلاعاتی ارزشمند به ما اضافه نمی کنند
یکی دیگر از راه های اثرگذاری رسانهها بر سبک زندگی، الگوسازی از طریق افراد مشهور یا ستاره دار است
فناوری های نوین ارتباطی وضعیتی را فراهم ساخته اند که افراد در کمترین زمان با کمترین هزینه، پیام های تولیدی خود را به صورت جهانی انتشار میدهند. این امر پدیده دو سرریز اطلاعات را ایجاد کرده است.
اگر مهارت انتخابگری را نیاموخته باشیم به آنچه جذاب تر و قانع کننده تر و نه لزوما مورد نیاز و مفید تر است ، جذب و گاه به استفاده از آن وابسته تر میشویم، این وابستگی گاهی چنان پیش میرود که به اعتیاد رسانه ای منجر می شود